skip to Main Content
06 22 50 83 11 info@flinkbc.nl

Wat doe jij als je stresslampje knalrood begint te flikkeren?

Heb je het geluidsbestand al afgeluisterd wat ik je vorige week stuurde? (Kijk hier als je het gemist hebt). Ik ben benieuwd of het je al is gelukt om het een of twee keer per dag in te zetten als instrument om even uit de ren-en-doe-modus te stappen. Even uit je rationele planmatige hoofd te stappen om contact te maken met de rest van jou. Juist ja, dat lijf van je 😉 Met je armen en benen erbij.

Het mooie is, met deze oefening moet je even niks. Alleen maar observeren hoe het NU met je gaat. Niks aan veranderen. Alleen maar waarnemen.

Ik ben zelf begonnen met deze oefening toen ik 7 jaar geleden volledig vastgelopen was tijdens mijn tweede burn-out. Ik deed em daarna twee keer per dag. Soms was ik volledig rusteloos en gehaast en ging de oefening met moeite.  Soms merkte ik pas door deze oefening hoe moe ik was. Maar altijd gaf het me een superkorte break, waarin ik me bewust werd van al dit soort gevoelens en lichaamssensaties. Dat alleen al hielp me onwijs. 

Nu doe ik em nog steeds. Liefst elke dag. Nog steeds met geluidsbestand trouwens. Ookal kan ik de tekst wel dromen ondertussen, het houdt me juist zo lekker bij de les in plaats van af te dwalen in allerlei gedachten. En als ik em vergeet kom ik er na een paar dagen al achter: mijn stressniveau is dan echt een stuk omhoog gekropen.

Van de week kreeg ik een mailtje van Erwin. Hij schrijft dat hij heel veel heeft aan de tips en de inspirerende blogs (dank je wel Erwin!). En dat hij nog steeds Zacht werkt, maar dat hard werken en werkstress er toch ongemerkt insluipen.

Herkenbaar hoor. Dat hebben we allemaal. Ook ik. Dan merk ik ineens dat ik weer begin te jagen: dat ik gehaast word. Steeds strenger wordt voor mezelf. Inmiddels herken ik dat als signaal. Als lampje wat gaat branden op mijn persoonlijke “stress-paneel”. Ik weet inmiddels wat ik kan doen op zo’n moment. En dat begint voor mij eigenlijk altijd met de oefening in het geluidsbestand.

Ga jij het ook proberen? Laat je me weten hoe het jou bevalt?

Ik beloofde je dat ik je deze week zou vertellen hoe jij in de situatie kunt komen dat je genoeg tijd en aandacht hebt voor de echt belangrijke zaken in je werk en in je leven. En ook hoe je energie overhoudt, zelfs als je druk bent.

Oh, dat wil ik je zo graag vertellen! Alleen besloot ik op het laatste moment nog een belangrijke aanpassing te maken die harstikke nodig is. Voor jou en voor alle andere hardwerkende drukke mensen met heul weinig tijd. 

Maar ik beloof je: volgende week vertel ik je waar ik mee bezig ben, dus hou je mail in de gaten!  Nog even geduld 😉 Ik weet zeker dat het ‘t wachten waard is.

Fijne dag!

Marijke

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ik ben Marijke Hoekstra. Ik help organisaties, afdelingen en teams met het verbeteren van resultaten en het verminderen van verzuim.

Niet door harder te werken, maar juist door zachter te werken. Met Zacht werken leer je werken op basis van je energie. Aan zaken die ertoe doen. Met aandacht. Omdat jullie tijd genoeg hebben. Altijd. Omdat jullie tijd kunnen maken. Je ontdekt wat jullie in de weg staat. En waar jullie tijd en energie lekken. Zacht werken is ontspannen samenwerken aan de dromen en doelstellingen van jullie organisatie.

Keiharde resultaten haal je met Zacht Werken. Door te werken met volledige energie, aandacht en inzet.

Back To Top