skip to Main Content
06 22 50 83 11 info@flinkbc.nl

Een heerlijk ontspannen werkweek in 5 stappen

En het kost je maar een kwartiertje per week

De vakantie is voorbij. We zijn weer aan het werk. 

Met die heerlijke herinneringen aan strand, zon, bergen en mooie momenten met ons gezin nog vers in ons geheugen.

Heb jij in de zomervakantie ook goede voornemens gemaakt over de balans tussen werk en privéleven?

Zoals meer in de ontspannen modus blijven. Zijn in het moment.
Je niet laten meesleuren in je overvolle agenda, maar genieten van de kleine dingen die het leven vaak zo mooi en ontspannen maken.

Je neemt je voor om beter te prioriteren en de dingen af te stoten die niet belangrijk zijn. 

Oh ja, en je neemt alleen nog maar deel aan zinvolle vergaderingen voortaan. De rest schrap je uit je agenda!  

En net als in de vakantie ga je het volhouden om ook nu ‘s avonds met een wijntje de dag af te sluiten met je partner. 

Mooie voornemens. 

Maar waarschijnlijk zijn je voornemens in de eerste week alweer gesneuveld. Kermend ten onder gegaan. Of stilletjes in een hoekje gaan zitten. 

De realiteit is immers hardnekkig. En de waan van de dag geniepig. Hij zuigt je zonder dat je het doorhebt zonder pardon weer mee. Het kreng. 

Toch kun je goede voornemens realiteit laten worden. In slechts 5 kleine stappen. 

Want dat is nou net de truc. Zet kleine stappen. 

Al die kleine stappen samen maken levensgroot verschil. 

De 5 stappen naar echt relaxt werken:

Stap 1

Maak een lijstje met dingen die je anders wilt doen.
Let op, kleine stapjes! Verandering werkt het beste als je kleine stappen zet. 

Stap 2

Maak een terugkerende afspraak met jezelf in je agenda, liefst op de laatste dag van je werkweek. 

Neem deze afspraak serieus, plan er niets anders overheen! 

Stap 3

Tijdens je afspraak met jezelf kijk je terug naar afgelopen week. Wat ging al goed? 

Sta daar echt even bij stil. 

Het helpt je om een positieve mindset te creëren. En juist die mindset helpt je meters maken. 

Stap 4

Pak nu je lijstje erbij. Welke stap van je lijstje ga je als eerste aanpakken? 

Dat stapje is waar je de komende week aandacht voor gaat hebben. 

Voor 1 stapje dus. Niet meer, maar ook niet minder. 

Bedenk concreet wat je ermee gaat doen komende week. 

Hoe ga je dat vormgeven? Wat doe je dan wel? En wat dan ook niet meer? 

Maak plannen voor deze stap en sluit je werkweek af met een heldere blik over de dingen die je op dit ene gebied anders gaat doen. 

Stap 5

Je nieuwe week begint en jij gaat aan de slag met de acties die je een stapje op weg gaan helpen. 

Niks meer. Maar ook niks minder. 

Opnieuw stap 2 

Er is weer een week voorbij en het is in je agenda weer tijd voor je volgende afspraak met jezelf. 

Blik weer terug. Wat ging goed? Wat ga je zo houden? En waar ga je volgende week aandacht aan schenken? 

Denk aan kleine stapjes. 

Maar wees ook niet te bang. Jij staat aan het roer van jouw werk en van jouw leven. Jij kiest. 

Kleine veranderingen maken al een enorm verschil in je week. 

En zijn bovendien veel makkelijker vol te houden.  

Klinkt simpel he? En dat is het ook. Mits je het doet. Dat dan weer wel. 

Weet je niet welke stapjes je zou kunnen zetten? 

Misschien kan ik je inspireren met mijn lijstje:

  1. Gezonder eten: vanaf deze week elke dag een salade voor de lunch.
     
  2. Minder oeverloze vergaderingen. Ik ga door mijn agenda en schrap alles waarvan ik niet zeker weet wat mijn bijdrage daarin oplevert.
     
  3. Meer tijd voor overgangen gedurende mijn dag. Ik verkort alle vergaderingen met 10 minuten en neem die tijd voor mijzelf. Even uit het raam staren. Een korte ademhalingsoefening, even buiten van het zonnetje genieten, een keer extra water halen.
     
  4. Minder haasten in de ochtend: Nadat de kinderen naar school zijn gegaan eerst nog een kopje koffiedrinken voordat ik in de auto stap op weg naar mijn werk.
     
  5. Meer bewegen: deze week doe ik al mijn afspraken in de stad op de fiets.
     
  6. Minder afleiding: ik kies elke dag 2 momenten voor mijn email. Voor de rest van de dag zet ik mijn emailprogramma uit en werk ik met volle aandacht aan de andere dingen waar ik mee bezig ben.
     
  7. Meer plezier maken: Ik heb mijn energiegevers in beeld (daar word ik altijd blij van) en kies elke dag een van die energiegevers uit om te doen. Pianospelen, zingen, schrijven, wandelen, afspreken met een vriendin, een avondje naar de sauna, of dat nieuwe boek lezen.
     
  8. Meer aandacht voor mijn gezin: Als mijn kids thuiskomen gaat mijn laptop dicht en heb ik volle aandacht voor mijn kinderen. Al is het een half uurtje, omdat ik nog werk moet doen, die tijd ben ik helemaal beschikbaar voor hen.
     
  9. Geen last van vervelende klusjes die in mijn nek hijgen: ik schuif het vervelende telefoontje niet langer voor mij uit, maar pak nu de telefoon en ga het gesprek aan.
     
  10. Meer bewustzijn creëren: ik neem elke dag 4 minuutjes de tijd voor een korte meditatie. Even uit mijn hoofd en in mijn lijf. Dan weet ik weer dat ik er ben. Thuis bij mezelf.

Ik ben benieuwd naar jullie lijst. Deel je hem met mij? 

Zet em op! 

Doeg!
Marijke 

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ik ben Marijke Hoekstra. Ik help organisaties, afdelingen en teams met het verbeteren van resultaten en het verminderen van verzuim.

Niet door harder te werken, maar juist door zachter te werken. Met Zacht werken leer je werken op basis van je energie. Aan zaken die ertoe doen. Met aandacht. Omdat jullie tijd genoeg hebben. Altijd. Omdat jullie tijd kunnen maken. Je ontdekt wat jullie in de weg staat. En waar jullie tijd en energie lekken. Zacht werken is ontspannen samenwerken aan de dromen en doelstellingen van jullie organisatie.

Keiharde resultaten haal je met Zacht Werken. Door te werken met volledige energie, aandacht en inzet.

Back To Top