skip to Main Content
06 22 50 83 11 info@flinkbc.nl

Inzicht in jouw overvolle agenda

Zuchtend trekt Janneke haar toetsenbord naar zich toe om in te loggen.

Ze laat me haar digitale agenda zien. Vol.

Overvol met blokken in allerlei kleuren en afmetingen. Vol met afspraken. Lesuren. Overleggen. Studentbegeleiding.

‘Zie je?’, zegt Janneke. ‘Er is helemaal geen ruimte meer. En dit is nog een rustige week ook!’.

Aandachtig bestudeer ik haar agenda.

Ik zie het ook.

De dagen zijn vol gepland. En op veel dagen is zelfs de lunchtijd niet vrij.

‘Waar zijn je voorbereidingsuren voor je lessen?’ vraag ik.

Janneke zucht nog maar een keer diep.

‘Die staan er niet in. Die doe ik thuis. Of in de trein.

Niet handig, maar het kan gewoon niet anders.

Ik ben blij dat ik met mijn kinderen en man samen kan eten.

Maar daarna moet ik echt nog een tijdje mijn laptop induiken.

Om die lessen voor te bereiden. Het moet gedaan worden, anders kan ik de volgende dag niet aan de slag’.

Ik snap de wanhoop van Janneke heel goed. En ik zie het bij heel veel van mijn klanten.

Overvolle agenda’s.

Van afspraak naar afspraak worden geleefd.

Tussendoor snel de mailtjes bijwerken.

En het echte werk -daar waar je je hoofd bij nodig hebt en vooral ook een rustige omgeving- wordt thuis gedaan.

’s Avonds dus. Of zelfs in het weekend.

Zo wordt een werkweek al snel verlengd. Of verdubbeld.

Bijna ongemerkt.

Maar niet helemaal, want het thuisfront is er niet blij mee.

Janneke ook niet.

Ze mist het voorlezen van haar kinderen bij het naar bed gaan.

En ze mist het voeren van een echt gesprek met haar echtgenoot.

Samen hebben ze een strakke planning bedacht om het huishouden en de wederzijdse banen te kunnen combineren met hun jonge kinderen.

Topsport!

Vooral op deze manier met veel avonduren werk.

Herken jij dat ook? In je eigen werk en leven?

Janneke en ik gaan aan de slag met de non-stop werkdruk die ze ervaart.

Want het kan gelukkig anders.

En het moet ook anders.

Want op deze manier doorgaan is een one-way ticket naar een fikse burn-out.

Daar is niemand mee geholpen.

Na ons traject heeft Janneke lucht in haar agenda.

Ze weet beter wat ze wel en wat ze niet wil oppakken.

Haar voorbereidende lesuren doet ze nu gewoon op kantoor.

Ze is weer ontspannen, kan weer lachen ook.

En thuis leest ze nu elke avond haar kinderen voor.

Op een uitzondering na blijft haar laptop ’s avonds lekker dicht.

We hebben een hoop zaken aangepakt samen. Maar een van de dingen die Janneke verder hielp, wil ik met je delen.

Kun jij ook vast aan de slag met jouw overvolle agenda. En ben jij klaar om vol goede moed na de vakantie weer te beginnen!

Oke, wat kun je zelf -nu al- doen?

Zoom in op je werkweek of werkdag.

En stel jezelf dan eens de volgende vragen (enneh, schrijf je antwoorden op).

Wanneer ben je gedurende de werkdag energiek en enthousiast? Wanneer ben je op je best?

Wanneer loopt je energie uit? Wat kost heel veel energie? Waar word je moe en mopperig

Waar verlang je naar op je werkdag? Wat zou je heel graag erin willen hebben?

Ter inspiratie laat ik je het lijstje van Janneke zien:

Wanneer ben je gedurende de werkdag energiek en enthousiast? Wanneer ben je op je best? Wat doe je dan?

Soort werk

– Als ik lesgeef heb ik stapels energie.

– Studentbegeleidingen geven, vind ik heerlijk. Dan vliegt de tijd!

– Als ik to-do’s kan afvinken. Dat geeft me het gevoel dat ik kilometers heb gemaakt! 

Tijdstippen

– ’s Morgens tussen 8 en 12 uur, geweldige focus!

– Na de lunch kak ik in, ik heb zuurstof nodig! Een prima moment voor een wandeling en daarna is het een goede tijd voor leeswerk of nakijkwerk.

Wanneer loopt je energie uit? Wat kost heel veel energie? Waar en wanneer word je moe en mopperig?

– Bij een overvolle planning: daar ga ik van racen, en dat kost bergen energie (wat ik pas aan het einde van de dag merk overigens, want dan ben ik doodmoe)

– Te veel mails en telefoontjes op het moment dat ik studenten wil begeleiden of wanneer ik mijn stukken wil lezen. Ik word dan continue gestoord. Heel vervelend.

– Als in mijn hoofd de regeldingen van thuis rondspoken

– Filerijden! Of staan in de trein! aargh!

– Geen lunchtijd of pauze hebben

Waar verlang je naar op je werkdag? Wat zou je heel graag in je werkdag willen hebben?

– Ruimte om op te pakken waar ik zin in heb, in plaats van steeds maar door te moeten racen.

– Meer buiten zijn. Kan ik zuurstof happen.

– Meer structuur in de dag en de week.

– De rust om koffie of thee te kunnen halen en dan even een kletspraatje met een collega te maken.  Daar gun ik mezelf nu geen tijd voor.

En hoe ziet jouw lijstje eruit?

Dit lijstje geeft je inzicht. En met dat inzicht kunnen we vervolgens aan de slag.

Voor Janneke heeft dit wonderen gedaan.

Doeg!

Marijke

P.S. Wil jij ook een steuntje in de rug van mij? Dat kan! Ik help je graag verder. Mail me dan even. Dan plannen we een telefonisch gesprek en kijken we samen waar jij tegenaan loopt en hoe ik je verder kan helpen.

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ik ben Marijke Hoekstra. Ik help organisaties, afdelingen en teams met het verbeteren van resultaten en het verminderen van verzuim.

Niet door harder te werken, maar juist door zachter te werken. Met Zacht werken leer je werken op basis van je energie. Aan zaken die ertoe doen. Met aandacht. Omdat jullie tijd genoeg hebben. Altijd. Omdat jullie tijd kunnen maken. Je ontdekt wat jullie in de weg staat. En waar jullie tijd en energie lekken. Zacht werken is ontspannen samenwerken aan de dromen en doelstellingen van jullie organisatie.

Keiharde resultaten haal je met Zacht Werken. Door te werken met volledige energie, aandacht en inzet.

Back To Top