skip to Main Content
06 22 50 83 11 info@flinkbc.nl

Herken jij je in:

  • Je zit vast in een thuiswerkroutine die je totaal geen energie oplevert.
  • Je vindt het moeilijk om energie en motivatie te halen uit de oeverloze video-afspraken.
  • Of je zit driekwart van de dag als blauwe smurf achter je laptopscherm. Op dezelfde werkplek. In je eentje. Remy-alleen-op-de-wereld. Dat gevoel.
  • Of je hebt slaapproblemen en verlangt enorm naar een heerlijke verkwikkende nachtrust.

Je bent er zat van, zoals we in Twente zeggen. 

Je wilt wel wat veranderen, maar ja, wáár begin je?

Deze oefening helpt je om dagelijks focus te pakken op kleine veranderingen in je dagelijkse leven, die een wereld van verschil maken.

Ik noem het de Miracle Evening

Naast focus helpt deze oefening je vooral ook met je dag af te ronden, je brein tot rust te brengen en als een gepamperd rozig Zwitsal baby’tje in slaap te vallen.

Oke, hoe begin je?

Ik heb een makkelijk sjabloon voor je ontwikkeld. Die vind je hier. Kun je makkelijk uitprinten en een week lang gebruiken voor je eigen miracle evening routine.

Stap 1: Bepaal welke dingen je graag wilt veranderen in je dagelijkse routine

Denk erom, kleine stapjes! 

  • Niet gelijk 10 kilo afvallen, maar wel gezonder eten door bijvoorbeeld meer groenten tijdens je lunch te eten;
  • Niet 10 kilometer hardlopen per dag, maar beginnen met een wandelingetje van 30 minuten tussen de middag;
  • Niet gelijk een uur mediteren, maar een korte ademhalingsoefening van 3 minuten;
  • Enzovoorts…. 

Kijk naar welke kleine stapjes jou al een stukje dichter bij je ultieme levenswijze brengen. En kies er daar maximaal 3 uit waar je komende week mee aan de slag gaat.

Stap 2: Maak een Tracker

Ik hou van Bullet Journals. Om overzicht te houden op mijn werk. Om mijn voortgang bij te houden op dingen die ik belangrijk vind.

Zo maak ik ook Trackers. Daarmee hou ik bij hoe vaak ik mijn focus weet te houden op nieuwe gewoonten, die ik wil inslijten. Erg motiverend, en door de creatieve component haalt het me weer eens lekker uit mijn hard-werken koppie.

Je kunt er zelf een maken. Of het sjabloon gebruiken.

Stap 3: Je Miracle Evening voorbereiden

Om een heerlijke nachtrust te hebben en de dag goed af te ronden, helpt een miracle evening routine je enorm.

Daarbij zijn er 3 dingen belangrijk:

  • Geen beeldscherm meer vanaf het moment van je miracle eveningBlauw licht en nieuwe informatie/prikkels maken je brein alert, en je wilt juist slaperig worden.
  • Neem 5 tot 10 minuten de tijd voor je miracle evening en doe het direct voordat je gaat slapen. Dus eerst tandenpoetsen en je normale avondroutine. Daarna je miracle evening routine.
  • Doe je miracle evening alleen. In je eentje dus. Liefst in bed, maar als je partner naast je ligt te snurken, kies dan een plekje in huis waar je even op jezelf kunt zijn.

Wat heb je nodig?

  • Een notitieboekje en een pen en stift
  • Je nieuwe Tracker
  • Eventueel een geluidsbestand met ademhalingsoefening

Stap 4: je miracle evening uitvoeren

Oke, pen in de aanslag? Sjabloon geprint? Zet dan de volgende stappen:

  • Vul je nieuwe gewoonten-Tracker in
    • Kleur het hokje in van elke nieuwe gewoonte die vandaag is gelukt. 
    • Top, die heb je alvast in de pocket! 

Na een week zie je precies waar het je al meerdere keren is gelukt om je nieuwe gewoonte vast te houden. Bovendien heb je zo dagelijks even aandacht voor je wens om die gewoonte gewoon te maken. Dat helpt je weer bij je dagelijkse uitvoering!

  • Welk cijfer geef je vandaag op de schaal van 1 tot 10?
    • Waarom is je cijfer niet hoger?
    • Waarom is je cijfer niet lager?
  • Waar ben je dankbaar voor vandaag?
    • Wat ging heel goed?
    • Waar werd je blij van?
    • Waar ben je oprecht dankbaar voor?
  • Doe een ontspanningsoefening
    • Dit kan een body-scan zijn. Of een ademhalingsoefening. Of een meditatie of lichaams-visualisatie. Jij kiest.
    • Inspiratie nodig? Luister het geluidsbestand hieronder,


  • Ga slapen
    • Draai je om en val in slaap.

Simpel he? En ontzettend effectief!

Doe dit elke dag, en je zult merken dat je beter slaapt, dat je overdag meer focus hebt en dat je in kleine stappen enorme verschillen gaat merken in je energie.

Het printbare sjabloon voor jouw miracle evening vind je hier:

Ik ben Marijke Hoekstra. Ik help organisaties, afdelingen en teams met het verbeteren van resultaten en het verminderen van verzuim.

Niet door harder te werken, maar juist door zachter te werken. Met Zacht werken leer je werken op basis van je energie. Aan zaken die ertoe doen. Met aandacht. Omdat jullie tijd genoeg hebben. Altijd. Omdat jullie tijd kunnen maken. Je ontdekt wat jullie in de weg staat. En waar jullie tijd en energie lekken. Zacht werken is ontspannen samenwerken aan de dromen en doelstellingen van jullie organisatie.

Keiharde resultaten haal je met Zacht Werken. Door te werken met volledige energie, aandacht en inzet.

Back To Top