skip to Main Content
06 22 50 83 11 info@flinkbc.nl

Ook zo moe van dat videobellen?

Hoe productief je dag wordt hangt af van wat je de avond ervoor doet. Hoor ik wel eens.

Maar veel belangrijker nog is dat je effectiviteit vooral afhangt van hoe je je dag begint.


Hoe doe jij dat?

Gaat je wekker en druk je eerst 3 x op snooze? En strompel je dan naar de badkamer om pas onder de douche tot leven te komen? Om vervolgens met koffie in je hand je laptop open te klappen en gelijk aan het werk te gaan?

Of spring je uit je bed bij het eerste rinkeltje van je wekker? Ren je 10 kilometer en ga je dan douchen om na een lekker ontbijt met krant en poes op schoot, ontspannen en energiek aan het werk te gaan?

Het verschil in energie die vrijkomt is in beide gevallen enorm. Maar hé, ik zie mijzelf echt niet hardlopen. En al helemaal geen 10 km. Wat nu?

Hal Elrod schreef er een boek over. Hij noemt het een Miracle Morning.
En nee pervert, wat jij nu in je hoof hebt, bedoelt hij er niet mee. Al is dat ritueel vast ook wel ergens in te passen ;-).

Een Miracle Morning betekent dat je al aan het begin van de dag tijd en ruimte maakt voor die dingen die je voor je eigen persoonlijke ontwikkeling hard nodig hebt, maar waar je vaak het eerste op bezuinigt als je onder tijdsdruk staat.

Denk aan beweging, meditatie, affirmaties, schrijven en lezen.

Oké, oké, ik snap het als je nu keihard weg wilt rennen.
Die neiging had ik ook. En met een goede reden, al zeg ik het zelf.

2 jaar geleden deed ik mee aan een Miracle Morning Challenge. Het idee? Sta om 5 uur op, en creëer je miracle morning. Inclusief buiten hardlopen of wandelen en meditatie. Zo zou je al om 6 uur springlevend klaar zijn voor je dag, en zou je heel veel meer gedaan krijgen.

Ik heb het 5 hele dagen volgehouden. En toen was ik gesloopt.
Niet mijn ding, dat om 5 uur (5 uur!) opstaan.

En hoewel mijn interne criticus me flink op mijn kop gaf – Dat moet je toch kunnen, kijk iedereen eens blij zijn met alweer foto’s van de opkomende zon! Je bent de enige zombie hier. En je hebt ook nog 3 van je vrienden opgetrommeld om mee te doen, dus waar is je discipline! –  besloot ik toen toch: Nee, niet voor mij dit.

Maar ja, toen kwam Corona.
Nu zit ik vooral vanachter mijn keukentafel te videobellen. De hele dag. Alleen.
Net als veel van mijn klanten.

Mijn energie? Die sloop heel sneaky stapje voor stapje de achterdeur uit.

En oude gewoonten -waarvan ik zeker wist dat ik ze voorgoed achter me had gelaten- plopten steeds vaker ineens weer op.

Steeds minder buiten de deur doen. Steeds minder creativiteit en dingen waarvan ik weet dat ik er blij van word. Steeds vaker een avond voorbij laten gaan met Netflix. Weer te laat in bed stappen.

Pff, Ik word al moe nu ik het opschrijf.

Ik ben niet de enige. Ik hoor het van heel veel mensen om me heen. Hoe blijf je energiek en gemotiveerd in deze bizarre tijden? Waarin je vooral op jezelf en je directe naasten bent aangewezen?

Dat was het moment dat mijn oog viel op de onmenselijk vrolijke gele cover van Hal Elrod’s Miracle Morning. De belofte voor meer energie. De belofte voor alle tijd voor precies die dingen die belangrijk voor je zijn, al aan het begin van je dag.

Oke dan. Zucht. En ik begon eindelijk te lezen.

Dat had ik eerder moeten doen.

Want het gaat niet om er zo vroeg mogelijk uit te springen, uit dat warme heerlijke bedje van je. Maar om te bepalen waar jij je dag zo zinnig mogelijk mee wilt beginnen. Welke dingen echt belangrijk voor je zijn, maar waar je vaak niet meer aan toekomt. Dáár begin je je dag mee.

En de manier waarop pas je natuurlijk aan, aan je eigen wensen en behoeften.
Dat stelde mijn interne dwarsliggende puber ook gerust. Oke, maatwerk. I like!

Mijn miracle morning

Ik sta al bijna 3 maanden een half uur eerder op dan normaal.
De wekker gaat, ik denk niet na (=Essentieel! Anders draai ik me weer om).
Ik stap uit bed, drink een glas water en poets mijn tanden.

Daarna start ik een 10 minuten durende bodyscan. Een begeleide meditatie die ik rechtop doe, zodat ik niet weer indommel. Daarna ga ik 10 minuten buiten fietsen of yoga-oefeningen doen. En daarna –eindelijk– koffie! Pas bij de koffie mag mijn denk-hoofd weer meedoen. Die een stuk rustiger is geworden in de afgelopen maanden.

Het klinkt zo simpel. Het stelt niks voor. Maar de impact op mijn energie is ENORM!

Zelfs bij een uitgeklede en verkorte variant van de miracle morning, merk ik hoeveel meer focus, hoeveel meer energie en hoeveel meer gevoel van tijd ik heb op een dag.

En ik voel me geweldig over mezelf, want ik heb elke dag gemediteerd, elke dag buiten bewogen en elke dag in rust kunnen ontwaken. Geen automatisch patroon van hard werken en reactief zijn. Maar aandachtig en bewust opstaan.

Ook wat voor jou? Lezen, dat boek! En dan je eigen vorm vinden.

Het helpt je je leven te léven.
Ook -of juist- nu.


Laat je me weten wat jouw variant is geworden?

Doeg! 😉

Marijke

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ik ben Marijke Hoekstra. Ik help organisaties, afdelingen en teams met het verbeteren van resultaten en het verminderen van verzuim.

Niet door harder te werken, maar juist door zachter te werken. Met Zacht werken leer je werken op basis van je energie. Aan zaken die ertoe doen. Met aandacht. Omdat jullie tijd genoeg hebben. Altijd. Omdat jullie tijd kunnen maken. Je ontdekt wat jullie in de weg staat. En waar jullie tijd en energie lekken. Zacht werken is ontspannen samenwerken aan de dromen en doelstellingen van jullie organisatie.

Keiharde resultaten haal je met Zacht Werken. Door te werken met volledige energie, aandacht en inzet.

Back To Top