skip to Main Content
06 22 50 83 11 info@flinkbc.nl

Thuiswerken in Coronatijd. Bevalt je dat een beetje?

Niet iedereen is er even gelukkig mee. Zo blijkt uit een beginnend onderzoek van Schouten en Nelissen (lees het artikel hier).

Of je er blij mee bent het hangt vooral af van de mate waarin je nog sport en beweegt, hoe goed je de balans tussen werk en privé kunt vinden en hoe goed je jezelf aan kunt zwengelen om aan het werk te gaan en productief te blijven.

Dat is precies ook wat ik van mijn klanten hoor tijdens onze coachsessies.

Werk en privé lopen dwars door elkaar heen, wat de focus echt niet ten goede komt.

Continue switchen tussen de verschillende rollen die je hebt is voor iedereen lastig. Als je dan ook nog kinderen hebt wordt er wel erg veel van je gevraagd. Je weet wel, met verkoudheid moeten de kids thuisblijven. Maar iederéén is in oktober verkouden. Dus bye bye thuiswerkdag bij snotterende kinderen.

Maar ook de zorgen over hoe het verder gaat in de wereld -en in joúw wereld- werken verlammend.

Heb ik nog wel een baan straks? Blijf ik gezond? Wordt alles wel weer ‘normaal’? De stress-stand in je lichaam is geactiveerd door deze zorgen, en dat maakt focus en overview houden bijna onmogelijk.

Wat kun je doen om productiever te zijn, en toch ook klaar te staan voor je naasten?

Zonder je eigen behoeften volledig aan de kant te gooien en alleen nog maar in een soort dienstbare rol rond te rennen?

Structuur in je dag bouwen helpt.

Heb een ritme. En vooral een overgangsritueel van privémodus naar werkmodus. Dat helpt ook je brein met omschakelen.

Kies focus. Bepaal vooraf wat je echt wilt doen deze week en stick to it!

Enneh.. wees realistisch he?! Alles kost altijd dubbel zoveel tijd dan jij nu denkt. Dus wees niet te ambitieus in wat je kunt realiseren in een week. Schrap de helft van je plannen, dan weet je dat het haalbaar is.

En hou je tijd over? Dan is het makkelijk om alsnog iets toe te voegen. Op deze manier voel je niet de hele tijd die enorme druk van een stapel werk wat moet gebeuren, maar ervaar je ruimte. En gek genoeg lukt het dan om flink wat kilometers te maken.

Neem echt elke dag even tijd voor beweging, liefst buiten.

Ga een half uurtje wandelen, een kwartiertje fietsen, of werk wat in de tuin. Dit is een enorme oppepper voor je brein! Kun je er daarna weer even tegenaan.

Maar de belangrijkste tip die ik je kan geven: wees wat liever voor jezelf.

Accepteer dat sommige dagen geweldig verlopen, en andere dagen gewoonweg niet top zijn. De ene dag is de andere niet. Als je een rotdag hebt: realiseer je dat het erbij hoort.

Het leven is niet alleen maar leuk en geweldig. Rotdagen horen erbij. En… ze gaan altijd weer voorbij. Om vervolgens weer plaats te maken voor een topdag. Het wisselt elkaar af. Keer op keer.

Op die dagen waarin het allemaal niet vlekkeloos verloopt help je jezelf dus niet door boos op jezelf te worden.

Dan krijg je dubbel straf: Én het werk is niet klaar, én je veroordeelt jezelf er ook nog eens over. Dubbel sh#t.

Wees in plaats daarvan liever voor jezelf. Juist op die moeilijke momenten. 
Kies werk wat makkelijker is, neem meer pauzes en stop wat eerder zodat je ook nog een momentje voor jezelf kunt nemen.

Op de topdagen -en ja, die zullen er ook zijn!- kun je lekker gas geven.

Je productie omhoog schroeven en kilometers maken. Neem óók op deze dagen die after lunch wandeling, dan maak je volop gebruik van je goede energie en hou je je energiepeil zolang mogelijk hoog.

Hulp nodig? Ik help jou en je team graag!

  • Merk je nou dat het lastig is om je productieve modus te vinden?
  • Of om deze modus vast te houden?
  • Of maak je je zorgen over hoe je teamleden de dag doorkomen?

Overweeg dan eens om samen een Gezond & Effectief Werken programma in te zetten. Zo leer je samen gezonde werkgewoonten aan op een leuke ontspannen manier.

  • Ja, online én live.
  • En nee, niet alleen maar achter die camera zitten, maar ook actief met opdrachten aan de slag.
  • Gegarandeerd onderlinge verbinding en veel minder stress.
  • En dat leidt weer tot beter werk en minder uitval.

Meer weten? Mail me. Dan maken we een afspraak om samen te sparren over wat jouw team nodig heeft en hoe ik je daarbij kan helpen.

Fijne dag!

Groet,
Marijke

Dit bericht heeft 0 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Ik ben Marijke Hoekstra. Ik help organisaties, afdelingen en teams met het verbeteren van resultaten en het verminderen van verzuim.

Niet door harder te werken, maar juist door zachter te werken. Met Zacht werken leer je werken op basis van je energie. Aan zaken die ertoe doen. Met aandacht. Omdat jullie tijd genoeg hebben. Altijd. Omdat jullie tijd kunnen maken. Je ontdekt wat jullie in de weg staat. En waar jullie tijd en energie lekken. Zacht werken is ontspannen samenwerken aan de dromen en doelstellingen van jullie organisatie.

Keiharde resultaten haal je met Zacht Werken. Door te werken met volledige energie, aandacht en inzet.

Back To Top